Pyöräily ja vermeet, Hatkan vaatteet käytössä

~ Kati, Hatka ~
Rakas päiväkirja,
Meiltä hajosi auto perjantaina, joten päätin hankkia käytetyn pyörän ja lapselleni kuljetuskärryn, että pääsemme liikkumaan sujuvasti oman aikataulumme mukaan väliä hoitoon- kotiin. Tämä projekti ei lähtenyt käyntiin ollenkaan niin kuin Strömsössä... Tarvitsin sekä pyörän, että kuljetuskärryn maanantaiksi. Noh, kärry löytyi hienosti samalta paikkakunnalta ja se jopa toimitettiin pihaamme! Mikä oli kiva, sillä muutoin olisin lähtenyt lapsen kanssa sitä lastenkärryjen kanssa hakemaan ja vetänyt sen perässäni kotiin. Tämä löytyi siis tunnissa ja oli yllättävän helppo homma. Minulla oli tuuria, että joku sattui melkein naapurissa kyseistä laitetta myymään vain parin kilometrin päässä!

Vaikeampi homma olikin löytää pyörä ASAP (as soon as possible). Vaatimuksenani oli jalkajarru ja vaihteitakin pitäisi olla helpottamassa mäkiä. Selasin verkkoa, kirpputoreja ja tein hakuja pari tuntia, kunnes päätin vielä käydä läpi paikallisten Facebook kirpputorin uudelleen tietokoneelta käsin. Ja mikä sieltä löytyikään?! Nopsa jalkajarruilla ja 7-vaihteella! Pyörää oli jo kyselty, joten kommentoin kuvan alle "jono". Ja sainkin välittömästi vastauksen! Ei muuta kuin menoksi ja pyörää katsomaan. Pyöriä olikin kaksi, mutta Nopsan tukeva runko ja hyvä maine miellyttivät enemmän.
Pienen koeajon jälkeen pyörä lähti matkaani. Ostin siis käytetyn Nopsan ja siitä alkoi "kun ostat käytettynä" oppikouluni, josta nyt parit vinkit tässä. Ihan maalaisjärjellä ajateltavia asioita nyt kun jälkeenpäin ajattelee. Eli jos ei ole "pakko saada maanantaiksi" ja "kiire", niin kannattaa lykätä asiaa ainakin sen verran, että harkitsee kauppaa :) Olin aiemman pyöräni hukannut 2012. Olin hankkinut sen kuin sian säkissä ja en pitänyt siitä ollenkaan. Käytin sitä vain kuin oli pakko. Lopulta lahjoitin sen pois kun kyllästyin jatkuvasti temppuileviin käsijarruihin. Me kun vielä asumme täällä korkean mäen päällä eli kunnon jarrut ovat plussaa.
Kuvassa tyttären potta lainassa. Nyt omistan jo omankin kypärän. Päällä Windrunner tuulikalvo, jonka alla pelkkä T-paita.

Kävin paremmalla testilenkillä pyörällä sunnuntaina eli päivää ennen kuin alkoi hoitoon-kotiin reissaaminen. Matka hoitoon on meiltä noin 6,7 km suuntaansa. Olin ajatellut, että eihän tuo matka ole varmaan kuin nelisen kilometriä. No nyt kun tarkistin, niin onhan tuo himpun enemmän... :D
Jo sunnuntaina oli pyörän vaihteissa huomattavissa ongelmia, mutta ajattelin, että "jos en nyt vain osaa käyttää niitä". Melko usein kun jotain sattuu ja tapahtuu, niin vikahan on minussa. Etenkin kun pyörä myytiin minulle: "Vaihteet toimivat kyllä. Jesari on päällä vain estämässä sen, ettei vaihteet kastu ja ettei likaa mene sinne". No en katsonut jesarin alle ennen kuin vasta maanantaina, kun polkimet alkoivat lyödä tyhjää puolessa välissä matkaa ja vaihteenvaihto ei enää toiminut ollenkaan :D Oli jotenkin huvittava olo "polkea tyhjää" vimmattua vauhtia ja matka eteni todella hitaasti. Onneksi hoitotätimme on ymmärtäväinen kun saavuimme perille oikein kunnolla myöhässä :D
Kuntopyöräilinkin siitä sitten viuh-viuh-sutinaa-polvissa-tyhjää-polkien takaisin kotiin ja vein pyörän paikalliseen "Pyörä- Ja Pienkonehuolto Juha Nurmiselle". Sainkin paikalta oikein hyvää ja asiantuntevaa apua. Vaihteiden tuomio oli "Vaihtoon. Ei näillä enää mitään tee. Tästä ei enää hyvää saa." Tämä oli todella selkeä, nopea, lyhyt sekä ytimekäs argumentointi ostokseni tilasta.
Eli opetus numero yksi: Jos vaihteet ovat jesarin alla, niin kurkkaa sinne ja tingi hinnasta heti tai jätä pyörä ostamatta jos et halua nähdä pientä vaivaa vaihteiden eteen. Itse sain tingattua uusien vaihteiden hinnan ja nyt pyörä onkin taas miellyttävä ajaa! :) On se hyvä, että meillä tässä kylällä on tuollainen huolto. Jätin pyörän aamulla siihen ja hain iltapäivällä kun lähdin polkemaan lapsen hakuun. Uudet vaihteet maksoivat vajaan 23€ + työ päälle.
Jos sen päällä on jesari, niin se hyvin todennäköisesti ei ole ehjä ja kunnossa :D

Uudet vaihteet, kyllä toimii.

Toinen opetus liittyy satulaan. En tiennytkään, että satula vanhetessaan kerää sisäänsä kaiken sateen ja sitten esimerkiksi saumasta päästää auliisti vettä ulos koko ajan kun poljet. Itse en välttämättä pidä tuosta märästä tuntumasta :D ;) Eli vanha satula kannattaa vaihtaa.
Pukeutumisesta: 
Valittu kokoonpano1: Aamulla on kylmä ja iltapäivällä tulee kyllä turkasen kuuma mittarin ylittäessä 10 astetta. Tuo maanantai päiväni meni ajallisesti pilalle. Tein rivakan työpäivän ja kun lähdin hakemaan pyörää huollosta, niin tajusin matkalla, että on 16 astetta lämmintä! Ja minulla on päälläni Helikonin väliasunpaita (ei ohuempi alusasu vaan se paksumpi väliasu, jonka sisäpuolen pinta on lämmintä Grid fleeceä...) ja sen kanssa ohut Windrunner kalvo, joka pitää tuulen loitolla... Kuuma! Toimi aamulla, mutta ei enää siinä kelissä. Huoltoliikkeessä ei muuta kuin väliasun paita alta pois ja jatko pelkällä Windrunnerilla, jonka alla ei ollut mitään. Toimii.
Valittu kokoonpano2: aamulla puin päälleni teknisen alusasun paidan, joka on ohuempi, mutta lämmin ja sen päälle Tactical Grid Fleece takki sekä Trooper takki, jota käytän usein kuoritakkina.  Windrunneria en ottanut mukaan ollenkaan, koska Trooperikin pitää tuulen loitolla. Oikein loistava valinta! Perillä ei ollut kuuma, mutta sen verran lämmin tuli, että jätin Grid fleecen välistä pois ja jatkoin alusasun paidalla sekä Trooper- takilla takaisin kotiin. Toki kaulassani oli Shemgah kaulahuivi, josta voisi myös luopua helposti kesken matkan jos siltä tuntuu. Vaaranahan tässä syksyn kelissä on se, että pukeutuu väärin ja sairastuu flunssaan. Tyypillisintä on, että puetaan liikaa ja yksittäisiä paksuja vaatteita eli yksi paksu vaatekerros. Jo tästä syystä tulee hiki ja sitten vaatetusta kevennetään kerralla liikaa, jolloin pääsee kylmettymään etenkin jos on hiestä märkä. Kevensin siis vaatetusta, mutta pidin pipon päässä ja kaulahuivin kaulassa. Mm. päälaki ja kaula ovat kehossa paikkoja, joista lämpö haihtuu tehokkaasti :)
Windrunnerin alla ei ole mitään, juuri poljettu 6,7 km + 6,7 km ja ei tullut kyllä kylmä.

Helikonin alusasun paita alla, Troopertakki ja Shemagh kaulahuivi. Jalassa juoksuhousut, jotka toimivat hyvin pyöräilessäkin.

Helikon-Tex alusasupaita.

Tuulikalvo Windrunnerin kainaloissa on ilmanvaihtoa.
Windrunnerin sivusaumassa on pussi, johon takin voi koota. Takki vie pienen tilan.


Tässä Windrunnerista tällainen kevennyspätkä, jossa näytetään miten tuo vaate kerätään tuohon pussiin. Meillä on ollut jo jonkin aikaa hoidossa Chiara eli tuttavallisesti Kikkara narttukoira, joka osaa hakea huomionsa ja on tullut siitä syystä jo videoillekin.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Outdoor Tactical Line housu Helikon-Tex