Napapiirin yläpuolella helmikuussa 2016

~ Kati, Hatka ~
 Jos haluat lukea toppavaatteista, niin tämä teksti ei ole sinulle. Hatka.fi on verkkokauppa, joka myy 100% toiminnallisia varusteita, ei muotia. Lähtökohtana on siis liike, toiminta ja liikkuminen, johon toppavaatteet harvemmin sopivat. Kun haluat möllöttää paikoillasi, niin osta toppavaatteet. Kun olet valmis liikkumaan tunturissa hiki päässä, niin lue tämä blogi. Kun olet liikkeessä ja pysyt liikkeessä, niin kylmä ei yllätä.
Ajankohta reissullemme napapiirin yläpuolella Kittilässä ja Kolarissa oli helmikuun viimeinen viikonloppu 2016. Myymme vaatteita, joita myös itse käytämme ja päätimme kuvata sekä kertoa omia kokemuksiamme. Ihmistyyppeinä olemme liikkuvaisia. Kun menemme kohteeseen, niin tavoitteena ei ole mukavuudenhakuisuus paikallaan möllöttelynä. Liikumme ja haluamme nähdä missä olemme. Vältämme turistirysiä esimerkiksi laittamalla lumikengät jalkaan ja liikkumalla omia reittejämme rinteessä. Emme siis välttämättä valitse niitä helpoimpia tapoja liikkua, mikä aiheuttaa vaatteellekin sen, että sen on pysyttävä liikkeessa mukana.
Kahden päivän sää:
Havainnot pakkasesta ja säästä on tehty paikan päällä kohteiden mittareista, jotka olivat: mökin mittari, auton mittari, puhelimen mittari (joka harvemmin piti paikkansa eikä ollut luotettava) ja diginäytöt teiden varsilla sekä kohteissa. Tuuliarvio tehty ihan mututuntumalla, oman tuntokokemuksen pohjalta.
Päivä1 Kittilän puolella ja Ylläksellä oli aurinkoinen. Aamulla pakkasta oli -16 astetta. Auringon ollessa korkeimmillaan pakkasta oli -12 astetta ja auringon laskiessa pakkanen kiristyi -18 asteen kautta yli - 20 asteeseen. Ilma oli tyyni, ei tuulinen.
Päivä2 Kittilän puolella ja Ylläksellä paistoi jälleen aurinko. Pakkasta aamulla - 21 astetta lähdettässä mökiltä liikkeelle. Auringon ollessa korkeimmillaan pakkanen pysytteli edelleen - 19 asteessa ja lähellä - 20 astetta. Illalla pakkasta - 25 astetta. Ilma tyyni, ei tuulinen.
Päivä1
Aamun hiihtolenkki 11 km. Minulla oli alinna kaksi teknistä aluspaitaa ja yhdet tekniset housut NCS Level 1, GEN III. Päällä Liberty Heavy Fleece, koska pidin mukana reppua. Housuina hiihdossa ohuet kevyttoppahousut. Koko on ongelma. Jos on kokoa XS, niin saa välillä odottaa Helikonilta pieniä kokoja. Jos on kyseessä miesten vaate, niin joudun ottamaan lantion vuoksi monesti kokoa isommat housut. Ongelmana saattaa kuitenkin noissa miesten vaatteissa kohdallani olla, että iso vaate on aina iso vaate... Tonilla sen sijaan oli päällään loistava kokonaisuus: alusasu NCS Level 1, GEN III, väliasu NCS Level2, GEN III, Outdoor Tactical Line housut, Gunfighter takki, Fleece Watch Cap pipo ja reppu selässä. Hanskoina meillä molemmilla taktiset IDW hansikkaat. Jaloissa tekniset talvisukat, jotka ovat pehmeät ja lämpimät jalassa, mutta tehty tukemaan jalkaa sekä toimintaa. Monoon ei tarvita villasukkia kun tavoitteena on liike ja liikkuminen. Toki pelkkä Norjan armeijan villasukka lämmittää taatusti jalan :)

IDW hansikkaat, Libert Heavy Fleece, tekninen alusasu, MP Camo Ratel reppu ja aurinko paistaa silmiin...

Fleece Watch Cap-pipo, Gunfighter takki, alla tekninen alus- ja väliasu, Outdoor Tactical Line housut, IDW hansikkaat ja selässä Ratel reppu väri oliivi. OTP housut on saanut kauttamme toistaiseksi tilaamalla info(at)hatka.fi.

Tylsä toimistopäivä osa1. Kun on kaukana muista (turistikeskukset), niin maisema ja hiljaisuus palkitsee.

Pieni erämaakirkko, jonka ovi oli avoinna, mutta jatkoimme matkaa. Joku on sanonut, että "Liike on lääke" ja se toimii myös kylmyyteen. Jos olet liian kauan paikoillasi hikisenä, niin se kostautuu.

Lumikengillä rinteessä 3 km. Hiihdon jälkeen ruokatauko ja lepo ennen lumikenkäilyä.
Tämä oli minulle uutta huvia, joten aloitimme varovasti. Lenkin piti olla kilometrin mittainen, mutta kuten tyypillistä: liikkuminen on hauskaa ja homma vähän venähti. Varovasta kokeilusta tuli yhteensä 3km pituinen lenkki, josta 1km heti jyrkintä rinnettä mikä Ylläkseltä löytyy eli Kellostapuli... Ja takaisin tullessa kuulimme, että kyseisessä paikassa on lumivyöryvaroitus päällä. Ei onneksi osunut kohdalle, mutta hetken olo oli kuin tyhmällä turistilla: olisihan tämä pitänyt tarkistaa...
Oikealla lumikengissä minulla Yokun trekkingkenkä.
Lähdimme Ylläksen matkailuinfo Kellokkaan kulmalta reittiä, joka lähti Kesänkijärveä kohden. Ajattelimme, että käydään katsomassa ja käännytään jos on liian raskasta. No pettymys oli suuri. Polku oli hyvin tallaantunut ja ihan kävelemällä olisi päässyt. Kyllästyin nopeasti ja toisekseen olin pukeutunut vaativaampaan suoritukseen eli jälleen kerran niitä toppavaatteita ei ollut mukana. Kellokkaalta lähdettäessä laskeudutaan ensin jonkin matkaa ja mennään pienen puron yli. Tämän jälkeen voi joko jatkaa helppoa lenkkiä sivusta Kesänkijärveä kohti tai tehdä niin kuin me teimme. Laitoimme lumikengät jalkaan ja otimme suunnan suoraan ylös. Olimme kävelleet varjossa laaksossa, liikkuminen oli liian helppoa ja alkoi tulla kylmä. Aikaa auringonlaskuun oli noin tunti, joten aloitimme ripeän nousun tavoitteena päästä puurajaan ja aurinkoon.
Tänä talvena Ylläksellä on paljon lunta ja meitäkin siunasi kantohanki pakkaslumikerroksen alla. Kenkä ei uponnut paljoakaan edetessämme, mutta jyrkkä nousu hidasti kulkua. Otti reisilihasten päälle ja sai hengästymään. Joku oli laskenut vapaalaskua alas, mutta totesimme nopeasti että osin kovettunut jälki ei ollut hyvä lumikengän kanssa. Toimi parhaiten hangessa.
Vaatetus
Päälläni oli molemmat fleeceni, joista olin heti alkuun avannut molemmat kainalovetoketjut. Kun lämpö pääsee pukkaamaan jostain ulos, niin eivät aurinkolasit huurru niin pahasti. Aurinkolasit ovat aivan välttämättömyys aurinkoisessa lumimaastossa. Ei tule päänsärkyä siristelystä ja kirkkaudesta, saat nauttia maisemasta ja etenemisestä. Alla minulla oli jälleen alusasu, jalassa naisten Urban Tactical Line housut. Käsissä edelleen IDW hansikkaani. Seuratessani Tonia OTP housuissa, jotka ovat joka suuntaan joustavat vaellushousut, niin naisten OTP on ehdottomasti seuraavana ostoslistallani. Jalassani minulla oli Helikonin ruskeat Yokun trekkingkengät. Aivan loistava hankinta: kevyt, kova, mutta pehmeä ja tukeva kenkä. Hankin kengät syksyllä ja kertaakaan ei ole jalka kastunut. Kenkä todellakin tukee nilkkaa ja helpottaa liikkumista.
Tonilla oli alkuun päällään sopivasti, mutta lähestyttäessä huippua alkoi takki aueta ja hanskat lähtivät käsistä... Tonin IDW hanskat kastuivat ja jäivät kuivumaan kämpille. Miehellä oli kunnon topparukkaset käsissä. Päällä Tonilla oli Helikonin Level 7 toppatakki, jonka alla tällä kertaa T-paita sillä aamuiset paidat olivat kuivumassa. Jalassa edelleen Outdoor Tactical Line housut ja alla väliasun housut NCS Level 2 GEN III. Päässä miehellä Fleece Watch Cap pipo.
Puurajaan pääsy oli aika tarpomista jyrkimmissä kohdissa, mutta "tavoitteena kohde ja perille pääsy on aina palkitsevaa". Maisemat olivat hulppeat! Muutaman kuvan jälkeen alas tulo olikin hauskan helppoa. Jyrkimmissä kohdissa pehva alas ja lasketellen valumista. Hypätä lumikengillä ei muuten saa. Niillä ikään kuin laahataan eteenpäin, jalkoja ei niinkään tarvitse nostella kuten kävellessä.
Toni moitti T-paitansa sillä se kastui, pysyi märän oloisena ja kylmeni toisin kuin tekninen paita. T-paidan vuoksi Toni paleli kun kävelimme loppumetrit ja siirryimme kylmään autoon. Tekninen paita siirtää kosteutta iholta pois ja on lämmin. Nyt se kuivui kämpillä... Ensi kerralla pari kerrastoa mukaan reissuun! Etenkin jos hikiulkoilua tapahtuu kahdesti päivässä.
Alla vielä fiilistelykuvia, oli kyllä niin positiivinen kokemus tämä hiihtokenkäily ettei voi muuta kuin suositella!
Fleece Watch Cap pipo, OTP housut ja Level 7 takki. Maisema oli komea. Puhelimen pakkasasteet olivat valhe, todellinen lukema oli -18 astetta.

Mm. ratel repussa on velcro, johon saa vaikka merkkejä kiinni.

Perillä!

... Miten näillä käännytään...?

Level 7 oli tähän touhuun hikisen lämmin takki.

Alla Liberty Heavy Fleece XS, päällä Patriot Heavy Fleece S, IDW hanskat, jalassa UTL naisten housut, alla alusasu ja jalassa Yokun trekking-kengät. OTP housut ovat joustonsa ansiosta kyllä ostoslistallani! Takeista oli tässä kohtaa kainalovetoketjut auki.

Fiilistelykuva

Fiilistelykuva: Patriotin huppu päässä. Alkoi varjossa paleltaa päälakea pelkällä pipolla sillä nousussa tuli hiki. UTL naisten reisitaskuhousujen väri on Shadow grey, samoin Libertyn alla. Patriot Heavy Fleece päällä on väriltään tumma Jungle Green. Tässä kohtaa kainalovetoketjut olivat kiinni. Lasku oli niin helppoa puuhaa, että ylösmenon hikisyys hiukan kostautui.
Päivä2
Mitä opimme edellisestä päivästä? Kun lähdimme toisena päivänä Kuerin huipulle lumikengillä, niin jätin toppatakin autoon odottamaan paluuta. Sinne se toppatakki sopii ja se on hyvä vetää päälle hikisen suorituksen jälkeen sillä auto jäähtyy pakkasessa odottaessaan ja voipi tulla kylmä...
Aamun hiihtolenkki 9 km
Majoituimme Lainiolla, ensimmäisenä päivänä hiihdimme Winter Villagen suuntaan, toisena päivänä päätimme lähteä katsastamaan Villen kämppää ja grillaamaan makkarat. Matkan piti olla vain 3km suuntaansa, mutta Sports Trackerimme ilmoitti yli 4km matkaa...
Täytyy myöntää, että jaloissa painoi hiukan edellinen päivä, mutta kaunis ilma auttoi kummasti jaksamaan. Toisena päivänä oli pakkasta sen verran enemmän, että Tonilla oli paksummat rukkaset kädessään ja minä vedin villatumput IDW hanskojeni päälle. Puolessa välissä olikin jo kuuma ja poistin villakerroksen IDW hanskojen päältä. On helpompi lämmittää sormet ja pitää ne lämpöisenä jos lähtökohta ei ole se, että sormet paleltuvat... Tonilla oli päällään alusasu, väliasu, Patriot Heavy Fleece ja OTP housut. Itselläni jälleen kevyttoppikset ja pelkkä Liberty Heavy Fleece, jonka alla alusasu. Repussa mukana oli Patriot, koska tiesin että pysähdymme. Otin siihen pysähdykseen lämmintä mukaan sillä jos hikoilet ja pysähdyt, niin jäädyt.
Hiihtopäivä 2: Balaclava, alusasu, väliasu, Patriot Heavy Fleece ja OTP housut. Toni tykkäsi, että Patriot on melko lämmin takki tähän hommaan. Soft Shell takki voisi olla parempi vielä tässä kelissä alus- ja väliasun kanssa. Repun sivussa kiinni Shemagh huivi.

Ratel reppu, väri MP Camo, Shemagh huivi ja IDW hanskat.

Lumikengillä rinteessä 6 km
Muutoin samoilla varusteilla mentiin, mutta nyt minä jätin autoon toppatakin odottamaan paluuta. Tällä kertaa molemmilla oli reput mukana sillä lumikengät saa Ratelin sivuremmeihin kiinni. Kädessä kun kannat kylmää muovia pakkasessa, niin sormet jäätyvät. Tämän totesin edellisenä päivänä. On myös mukavampi liikkua kun kädet liikkuvat vapaasti ilman mitään kantamuksia.
Menimme ylös jälleen hyvällä vauhdilla. Sauvoista oli apua jyrkissä kohdissa ja Kuerin päällä oli jälleen hiki. Pieni tauko, maiseman ihailu ja tämän jälkeen suunta Ylläksen huippujen mukaan suoraan autolle. Ylös Kuerille pääsi ihan polkua kävellen, lumi oli tamppaantunut. Polulla oli muitakin, emme olleet yksin toisin kuin edellisenä päivänä. Päätimmekin, että mennään ylös nyt näin, mutta alas tulemme omia reittejämme. Polku kiersi ja kaarsi laelle. Sports Trackerin ja kauas näkyvien huippujen ansiosta tulimme alas tullessa suoraan autolle. Alastulo oli jälleen todella paljon nopeampaa kuin ylösmeno.
Kuerin huipulla

Ylöspäin menossa, vielä naurattaa..

Kuerilta laskeutumassa upeissa maisemissa.